MENÜ

Gyöngyilapja
Szlogen kell ide.

2010.02.16.21:05:31
A Cugnot féle gőzautó

Elsőként egy francia mérnök, Nicolas Joseph Cugnot-nak sikerült gőzhajtású járművet készítenie. Mivel ő tüzérségi katonatisztként szolgált, azt kellett megoldania, hogy a nehéz ágyúkat gyorsabban lehessen szállítani. Ehhez alapként kemény fából hatalmas, háromkerekű szerkezetet épített. Az első kerék elé óriási gőzüstöt helyezett fel. A gőz sistergéssel és fújtatással meghajtotta a járművet. Azonban az üstöt hevítő tüzet folyamatosan táplálni kellett, ezért egy fűtőembernek kellett ott állnia. Amikor Cugnot 1771-ben szerette volna bemutatni új találmányát, a gőzautó elszabadult és ledöntött egy falat. Ez volt a történelem első közúti balesete, amelyet gépi hajtású jármű okozott.

Mivel a belső égésű motor még ismeretlen volt, a gépek világát a gőz uralta. Ám egy idő után hatalmas lökést adtak a mechanizálás és az iparosodás fejlődésének az új, nagy teljesítményű gőzgépek, amelyeket a skót származású James Watt (1736-1819) fejlesztett ki.

A lehetőség, hogy kisebb gőzgépeket alkalmazzanak az utcai közlekedéshez, nem hagyta nyugodni a feltalálókat. így 1803-ban az angol származású Richard Trevithick (1771-1833) már egy olyan gőzmobilt épített, amelyet Londonban sikerrel használtak személyszállításra. Ez egy háromkerekű, hétszemélyes omnibusz volt. 1830-ban már csaknem száz ilyen gőzzel hajtott jármű közlekedett Angliában, és egy évvel később megnyitották az első gőzbusz-járatot. Bolyai Farkas Marosvásárhelyt ebben az időszakban mutatta be gőzautóját.

A londoniak egyébiránt olyan borzalmasnak tartották ezeket a az utcai gőzjárműveket, hogy rövid időn belül bevezették a "vörös zászló törvényét", amely a világ első közúti szabálya volt. Angliában 1865-től 1896-ig volt érvényben, s előírta, hogy a gőzautók előtt ötven méterrel nappal vörös zászlót, éjszaka pedig vörös lámpát kell vinnie valakinek. Az emberek ezért inkább a biztonságosabb vasúton utaztak.

Első motorok

Amikor a svájci származású Isaac de Rivaz (1752-1829) 1804-ben készített járművével jó egy métert haladt előre. Ezzel egy új technikai korszakot nyitott meg. Ugyanis a mai autómotor ősatyját hozta mozgásba. Rivaz a gőz helyett éghető gázokkal kísérletezett. Egy hengerben, amit egy szokványos kézikocsihoz rögzített, meggyújtotta az ott tárolt folyadékot. Az égés erejét egy dugattyún át elvezette. 1807. január 30-án Rivaz elnyerte "az éghető gáz vagy más anyagok robbanásának felhasználásából nyert motorerőért" szabadalmat.

Fél évszázaddal később a belga feltaláló, Jean Joseph Lenoir (1822-1900) hosszasan dolgozott Rivaz találmányán, és ennek eredményeként 1860-ban szabadalmaztatta éghető gázzal működő motorját. A magyar királyi ipari és kereskedelmi miniszter 1876-os szabadalmi okirata szerint Wessely György "kocsit talált fel Colonet néven, amely lovak segélye nélkül hajtható".

Első négyütemű motor

Elsőként a kölni származású utazó kereskedő, Nikolaus August Otto (1832-1891) jelentkezett egy alacsony fordulatszámú, belső égésű motorral. Egy korábbi találmányhoz nyúlt vissza, amelyet a francia Alphonse-Eugene Beau de Rochas már 1862-ben leírt: Ez az úgynevezett négyütemű elv.

 

image

image

Daimlier auto.jpgcugnot1

Early history

Horch 8 Sport Cabriolet’

MERCEDES 500K (1935)

mercedes_1935-500-k

 

MERCEDES-BENZ 540K SPEZIAL ROADSTER (1935)

 

MERCEDES-BENZ 540K SPEZIAL ROADSTER (1935)

ALFA ROMEO 8C 2900B (1938)

ALFA ROMEO 8C 2900B (1938)

AUTO UNION TYPE D (1938)

AUTO UNION TYPE D (1938)

ALFA ROMEO 8C 2900 BERLINETTA (1938)

1938-alfa-romeo-8c-2900b-berlinetta

 

MERCEDES F-CELL ROADSTER

MERCEDES F-CELL ROADSTER

URSAAB by SAAB (1947)

URSAAB by SAAB (1947)

ALFA ROMEO DISCO VOLANTE 1900 (1952)

ALFA ROMEO DISCO VOLANTE 1900 (1952)

CADILLAC GHIA COUPE (1953)

CADILLAC GHIA COUPE (1953)

B.A.T. CONCEPT CAR by ALFA ROMEO (1955)

B.A.T. CONCEPT CAR by ALFA ROMEO (1955)

RIKZ AUTO ASTON MARTIN DBR2 (1957)

RIKZ AUTO ASTON MARTIN DBR2 (1957)

1957 FERRARI 250 TESTA ROSSA 0714TR

1957 FERRARI 250 TESTA ROSSA 0714TR

FERRARI 250 GT (1959)

FERRARI 250 GT (1959)

BIZZARINI 5300 GT STRADA

BIZZARRINI GT STRADA 5300

LAMBORGHINI MIURA S (1969-1971)

LAMBORGHINI MIURA S (1969-1971)

OPEL GTW GENEVE CONCEPT (1975)

OPEL GTW GENEVE CONCEPT (1975)

 

ETTORE BUGATTI’S OWN TYPE 41 ROYALE “COUPE NAPOLEON”

ETTORE BUGATTI\S OWN TYPE 41 ROYALE \

 

 

 

Asztali nézet